Naaktzwemmen Den Haag – Zwembad Overbosch
Update 05-06-23: Tijdens de zomervakantie is het zwembad zeven zaterdagochtenden geopend voor naaktzwemmers.
Klik hier
Voor het tweede jaar op rij start BlootGewoon!, merk van NFN Open & Bloot, een landelijke multimediale bewustwordingscampagne met de titel ‘Voel je vrij, geef je bloot’. Hiermee wil NFN, belangenbehartiger voor naaktrecreatie in Nederland, bloot recreëren bespreekbaar maken en laten zien hoe naaktrecreatie anno 2022 eruitziet.
De campagne startte op 4 juli met radiocommercials op NPO Radio 2. En vanaf 11 juli zijn de hele week tv-commercials op NPO 1, NPO 2 en NPO 3 te zien. Ook is er een nieuwe serie podcasts opgenomen, waarvan komende zomer iedere twee weken een aflevering verschijnt.
‘We willen met deze campagne laten zien dat naaktrecreatie een heel fijne en vrije manier van recreëren is, die iedereen die er open voor staat, op zijn of haar eigen manier kan invullen. Zo nu en dan naar het naaktstrand of de sauna of iedere zomervakantie naar de blootcamping, een mooie bed and breakfast of gewoon in je eigen tuin. Het kan allemaal!’
Door deze zomer veel zichtbaar te zijn voor een groot publiek en ervaringen en tips te delen, willen we deze manier van ontspannen beter en realistischer op de kaart zetten’ licht Christine Kouman, directeur van NFN Open & Bloot, toe. ‘Probeer het eens, voordat je er een mening over vormt. Past het niet bij jou? Dan ben je een ervaring rijker en vertrek je gewoon naar een andere plek! Al weten wij inmiddels dat de meeste mensen na een eerste ervaring niet meer anders willen.’
Voor de campagne zijn er verschillende podcasts opgenomen, onder meer met journalist Debby Gerritsen, sociaalwetenschapper Linda Duits en seksuoloog Nynke Nijman. Ook gaan we in gesprek met ‘onbekende’ Nederlanders. Zo spreken we een jonge vrouw, die graag bloot recreëert en een man die op zijn 53ste zich voor het eerst blootgaf op het naaktstrand. En we spreken iemand die zelf helemaal niets met naaktrecreatie heeft, maar er dankzij onze campagne veel over geleerd heeft.
De gesprekken worden geleid door acteur en tv-presentator Koert-Jan de Bruijn en Christine Kouman, directeur van NFN Open & Bloot. Zij gaan met de gasten in gesprek over thema’s als: bloot in onze samenleving, de seksualisering van het lichaam, eigen ervaringen, kinderen en opvoeding en de invloed van de media.
‘We willen op een laagdrempelige manier vertellen wat naaktrecreatie voor je doet, wat het is en ook wat het niet is. Ook gaan we verschillende manieren van bloot recreëren laten zien. Ons doel is om naaktrecreatie meer bespreekbaar te maken’, legt Christine uit, ‘want een bloot lichaam hebben we allemaal, daar hoeft niemand zich voor te schamen. Daar hoeft ook niemand anders iets over te vinden. Uiteindelijk draait het om respect voor jezelf, voor elkaar en voor de keuzes die mensen maken, zonder oordeel.’
Er zijn zo’n 2,5 miljoen Nederlanders die graag bloot recreëren. De zogenoemde ‘nakation’ wordt door trendwatchers en verschillende media gezien als een populaire trend. ‘Al deze mensen ervaren het gevoel van vrijheid dat je krijgt als je je kleding in de tas of kast laat. Zij weten inmiddels hoe fijn het is om bloot te zonnen, zwemmen of ontspannen. Natuurlijk vinden wij het belangrijk dat je recreëert op de manier die je zelf fijn vindt, of dat nu in badkleding is of bloot. We willen niemand uit de kleren praten, hoor. Het is en blijft een eigen keuze. In de ideale wereld zou het gewoon naast elkaar moeten kunnen,’ vertelt Christine.
De campagne ‘Voel je vrij, geef je bloot’ start maandag 4 juli met radiocommercials op radio NPO2 en is op televisie te zien vanaf maandag 11 juli t/m zondag 17 juli bij de publieke omroepen.
Meer informatie en links naar de podcasts vind je op www.blootgewoon.nl/voeljevrij
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Belangenorganisatie en kennis delen
NFN Open & Bloot behartigt de belangen van de 2,5 miljoen naaktrecreanten in Nederland en informeert over blootlocaties. Zij adviseert overheden, beheerders van stranden, recreatiegebieden en locaties. NFN zet zich in om naaktrecreatie bespreekbaar te maken in de (social) media en informeert geïnteresseerden over locaties, mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van naaktrecreatie en aanverwante onderwerpen.
BlootGewoon! is een merk van NFN Open & Bloot en is er voor iedereen voor wie bloot ontspannen vooral een fijne en praktische vrijetijdsbesteding is. Gewoon om te genieten van het vrije gevoel van bloot zonnen, zwemmen en relaxen. Met respect voor jezelf, voor elkaar en voor ieders keuze.
Kijk voor meer informatie op www.blootgewoon.nl, www.nfn.nl, www.natuurlijknfn.nl of neem contact met ons op via communicatie@nfn.nl
Met jouw lidmaatschap draag je bij aan onze belangrijke taak als belangenbehartiger voor naaktrecreatie in Nederland. Samen zorgen we ervoor dat bloot gewoon is en gewoon blijft.