Lidmaatschap en facturen
Hoe werkt de facturatie van mijn NFN-lidmaatschap?
Het NFN-lidmaatschap loopt van 1 januari tot en met 31 december. Rond half december ontvangen alle leden per e-mail de contributiefactuur voor het nieuwe jaar. Je vindt je factuur daarnaast altijd terug in de NFN-app en in je persoonlijk ledenportaal Voel je Vrij.
Betalen kan eenvoudig via de betaallink in de e-mail of via de app en je ledenportaal. Heb je een automatische incasso ingesteld? Dan schrijven wij het bedrag rond half december automatisch van je rekening af. In sommige uitzonderingsgevallen sturen wij de factuur ook nog per post.
Zijn jij en je partner beide NFN-lid of heb je medebewoners die ook NFN-lid zijn? Dan ontvangt ieder lid zijn/haar eigen factuur op het bij ons bekende e-mailadres. Dit zijn individuele, persoonlijke lidmaatschappen die ook individueel betaald worden.
Hoe word ik lid van NFN Open & Bloot?
Wat leuk dat je lid wilt worden van NFN Open & Bloot! Met jouw lidmaatschap steun je het voortbestaan en de uitbreiding van naaktrecreatie in Nederland én draag je bij aan onze drie belangrijkste doelen: het behartigen van de belangen van naaktrecreanten, het vergroten van maatschappelijke acceptatie van naaktrecreatie en het delen van kennis en informatie. Alleen samen geven wij Nederland een toekomst.
Lid worden is heel eenvoudig: ontdek hier welke lidmaatschappen er zijn, vul het registratieformulier in en draag bij aan ons belangrijke werk!
Hoe kan ik mijn NFN-lidmaatschap betalen?
Als je lid wordt, betaal je direct online en veilig met een betaallink via iDeal. Aan het einde van ieder jaar ontvang je een e-mail met een factuur en betaallink om je contributie voor het volgende jaar te voldoen. Je facturen en betaallinks vind je ook altijd terug in je persoonlijk ledenportaal en in de NFN-app.
Betalingsherinneringen sturen we alleen per e-mail. Zorg er daarom voor dat jouw e-mailadres altijd actueel is. Dit kun je eenvoudig controleren of aanpassen in je ledenportaal. Hier zie je ook eventuele openstaande facturen met de bijbehorende betaalopties.
Ontvang ik post van NFN, en wat als ik dit liever niet wil?
Als NFN-lid ontvang je standaard alleen onze magazines op per post. Alle andere communicatie over je lidmaatschap verloopt digitaal, zoals je lidmaatschapsbevestiging en de factuur, communicatie vanuit NFN naar haar leden of betaallink voor je contributie.
Liever geen magazines per post ontvangen? Laat het ons weten via [email protected] (als je al lid bent) of via het toelichtingsveld in het registratieformulier (als je lid wordt). Wij passen dit graag voor je aan.
Heb je een medebewonerslidmaatschap of een jongvolwassenenlidmaatschap (18 t/m 25 jaar)? Dan zijn de magazines niet inbegrepen en ontvang je geen post van ons (op eventuele incasso na).
Waarom kunnen het hoofdlidmaatschap en medebewonerslidmaatschap niet op één factuur?
Bij NFN heeft ieder lid een persoonlijk lidmaatschap. Daarom ontvangt ook ieder lid een eigen factuur. Jouw partner of medebewoner krijgt de factuur via het bij ons bekende e-mailadres en kan deze daarnaast altijd terugvinden in hun ledenportaal en de NFN-app.
Moet ik voor mijn kind ook een NFN-lidmaatschap aanvragen?
Nee, dat hoeft niet. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis lid. Je kunt je kind eenvoudig toevoegen in jouw ledenportaal door te klikken op de knop ‘+ voeg nieuw lid toe’.
Kinderen onder de 18 hebben geen eigen NFN-jaarkaart nodig om mee te gaan naar blootlocaties en evenementen. Vanaf 18 jaar is een eigen jaarkaart wel verplicht en gaat je kind ook betalen voor het jongvolwassenen-lidmaatschap (18-25 jaar). In het jaar dat kinderen 18 jaar worden, sturen wij een e-mail. Het lidmaatschap wordt daarna conform de algemene lidmaatschapsvoorwaarden automatisch omgezet naar een betaald NFN-lidmaatschap, tenzij het lidmaatschap dat jaar voor 30 november opgezegd wordt.
Goed om te weten: onze lidmaatschappen lopen per kalenderjaar. In het jaar waarin je kind 18 wordt, hoeft hij of zij nog niet te betalen.
Hoe en wanneer kan ik mijn NFN-lidmaatschap opzeggen?
Uiteraard vinden wij het jammer dat leden opzeggen en ons belangrijke werk niet langer steunen. Het NFN-lidmaatschap loopt per kalenderjaar. Je kunt je lidmaatschap voor het volgende jaar het hele jaar door opzeggen, maar uiterlijk op 30 november van het lopende jaar. Zie hiervoor ook de algemene lidmaatschapsvoorwaarden. Na 30 november kunnen we je lidmaatschap voor het volgende jaar niet meer stopzetten. Op 1 december start namelijk ons facturatieproces.
Komt je opzegging na 30 november binnen? Dan loopt je lidmaatschap nog een jaar door. Je steunt NFN nog een heel jaar en je kunt dan het hele jaar nog gebruikmaken van alle NFN-voordelen. Je ontvangt bovendien onze magazines en, zoals gezegd, draag je nog een jaar bij aan de promotie en acceptatie van naaktrecreatie in Nederland. Opzeggen kan via een e-mail naar [email protected] of via jouw persoonlijke ledenportaal.
Let op: een opzegging is persoonlijk en geldt niet automatisch ook voor je partner of medebewoner(s). Vermeld altijd je volledige naam, lidmaatschapsnummer en adres bij je opzegging.
Actielidmaatschappen
Word je lid via een actie of aanbieding, dan kan je je NFN-lidmaatschap gedurende het eerste volledige lidmaatschapsjaar niet wijzigen of opzeggen. Lidmaatschapsacties of -aanbiedingen gelden voor betaalde lidmaatschappen. Voor jongeren tot 18 jaar is het lidmaatschap gratis, voor hen gelden dit soort acties dan ook niet. Zie ook: actievoorwaarden in de algemene lidmaatschapsvoorwaarden.
Ik heb het magazine (UIT! of BlootGewoon!) niet ontvangen, wat nu?
Voordat je contact opneemt over een magazine dat nog niet is bezorgd, vragen we je het volgende te checken:
- Controleer of je adresgegevens in het ledenportaal goed staan.
- Controleer de factuurstatus. Heb je het lidmaatschap betaald?
- Download de PostNL-app, waarin je kunt zien of het magazine nog onderweg is.
Heb je meerdere magazines gemist? Vanwege de hoge verzendkosten sturen we alleen de nieuwste uitgave na. Stuur hiervoor een mailtje naar [email protected].
Oudere gemiste exemplaren zijn na te bestellen in onze webshop. Overigens wordt bij te late betaling van de contributie het blad niet nagestuurd.
Ik ontvang geen e-mails van NFN, waar ligt dat aan?
Ontvang je onze e-mails niet? Probeer dan het volgende:
- Controleer je e-mailadres – Kijk in je persoonlijke NFN-ledenportaal (Voel je vrij) of het juiste e-mailadres bij ons bekend is. Je kunt dit zelf aanpassen onder ‘Mijn Gegevens’.
- Check je spamfolder – Soms belanden onze e-mails per ongeluk in de spam. Staat er een bericht van [email protected] in? Markeer ons dan als geen spam.
- Leeg je prullenbak/verwijderde items – Vooral bij Hotmail-, Outlook- en Live-adressen kan een volle prullenbak problemen geven. Door deze te legen, komen berichten vaak alsnog binnen.
- Geen inlog ontvangen? Mogelijk heb je bij je aanmelding een typefout gemaakt in je e-mailadres. In dat geval kun je niet in je ledenportaal omdat je geen lidnummer hebt ontvangen. Neem in dit geval contact op met [email protected], zodat we dit samen kunnen oplossen.
NFN-jaarkaart
Ik wil een NFN-jaarkaart op papier, kan dat?
Ja, dat kan. Deze is tegen een extra vergoeding beschikbaar door de optie te selecteren in Voel je vrij, jouw persoonlijke NFN-ledenportaal.
Voor 2025 werkt het zo:
Heb je voor 30 november 2024 aangegeven dat je een papieren NFN-jaarkaart wilt ontvangen en betaal je jouw contributie vervolgens voor 16 januari 2025? Dan ontvang je de papieren jaarkaart na betaling van je contributie eind januari/begin februari van 2025. Betaal je later, dan ontvang je de papieren jaarkaart pas vanaf maart 2025.
Geef je na 30 november 2024 aan dat je een papieren jaarkaart bij je lidmaatschap wilt, dan ontvang je de papieren jaarkaart in het volgende contributiejaar (2026). Wil je niet een jaar wachten, dan kun je de papieren jaarkaart ook tegen een meerprijs aanschaffen in onze webshop.
Zo lang je lid blijft en je deze keuze aan laat staan in je ledenportaal, ontvang je elk jaar automatisch een nieuwe papieren jaarkaart.
Zo werkt het:
- Log in op Voel je vrij, jouw persoonlijke NFN-portaal
- Selecteer Mijn gegevens (bovenin beeld op pc of op je telefoon onder de drie streepjes)
- Onder Mijn Profiel zie je Mijn voorkeuren staan
- Klik op Wijzig
- Zet een vinkje voor Ja, ik wil de papieren NFN-jaarkaart 2026 ontvangen
- Bevestig met Opslaan
Ik ben mijn NFN-jaarkaart kwijt, kan ik een nieuwe krijgen?
Zolang je lid bent van NFN Open & Bloot en je contributie is betaald, staat je digitale jaarkaart altijd klaar in de NFN-app.
Help! Ik heb mijn NFN-jaarkaart morgen nodig! Hoe regel ik dit?
Geen zorgen, jouw digitale NFN-jaarkaart is altijd direct beschikbaar in de NFN-app, zolang je contributie is betaald.
Heb je nog niet eerder ingelogd, activeer dan eerst je account voor Voel je vrij, jouw persoonlijke ledenportaal. Nieuwe leden hebben na inschrijving meteen een e-mail met de activatie-instructies ontvangen. Als je deze e-mail niet meer hebt, zijn er op het inlogscherm ook opties om je lidnummer op te vragen of een nieuw wachtwoord aan te maken. De login-gegevens voor het ledenportaal en de NFN-app zijn gelijk.
Hoe weten locaties dat jullie NFN-jaarkaart digitaal is?
We zorgen ervoor dat alle bij ons bekende locaties, zowel in Nederland als in het buitenland, goed geïnformeerd zijn over de digitale NFN-jaarkaart. Daarnaast hebben we via INF-FNI (onze internationale koepelorganisatie) een nieuwsbericht verspreid naar alle zusterfederaties en hun aangesloten locaties. Hierin leggen we uit:
- hoe de digitale NFN-jaarkaart werkt en eruitziet;
- dat deze geldig is als de seconden tellen;
- dat er naast de digitale kaart ook voorlopig nog papieren NFN-jaarkaarten bestaan.
Op deze manier weten de locaties precies wat ze kunnen verwachten.
Werkt de digitale NFN-jaarkaart ook offline?
Jazeker. Handig voor op vakantie of op plekken met slecht bereik: je kunt je digitale NFN-jaarkaart ook zonder internet laten zien. Goed om te weten:
- Zorg dat je de nieuwste versie van de NFN-app hebt.
- Laad je NFN-jaarkaart eerst in terwijl je nog internet hebt, bijvoorbeeld thuis.
Daarna blijft je kaart 72 uur beschikbaar in de app, zodat je ‘m ook offline kunt gebruiken. Zo heb je altijd je kaart bij de hand.
Misschien denk je: voor de zekerheid maak ik wel een screenshot van de digitale jaarkaart. Echter is zo’n screenshot géén geldige jaarkaart. Daarom hebben wij de lopende seconden ingevoerd. Dit communiceren wij ook zo richting blootlocaties, en heeft ermee te maken dat de jaarkaart een belangrijk middel is om ons Veiligheidsprotocol uit te kunnen voeren.
Wij kunnen een digitale NFN- jaarkaart op afstand uitschakelen als blijkt dat iemands lidmaatschap om veiligheidsredenen wordt ontnomen, bijvoorbeeld. Een screenshot is als zodanig herkenbaar omdat deze het bewegende onderdeel van de tijdsaanduiding op de kaart niet bevat.
Mijn vakantielocatie neemt jaarkaarten in als borg. Hoe werkt dat met de digitale jaarkaart?
Sommige blootlocaties vragen tijdelijk om de NFN-jaarkaart in te nemen als borg, vergelijkbaar met het innemen van een legitimatiebewijs. Maar dat is niet nodig en hier hebben wij locatie-eigenaren ook over geïnformeerd.
Wij vertellen hen dat het voldoende is om alleen je naam, geboortedatum en registratienummer te noteren. Daarmee kunnen wij onze leden altijd terugvinden in ons systeem. Dit kun jij dus ook aangeven als een locatie om jouw NFN-jaarkaart als borgmiddel vraagt.
Kan ik twee digitale jaarkaarten op één apparaat activeren?
Ja, dat kan zeker. De digitale NFN-jaarkaart is onderdeel van de NFN-app. In de app kun je eenvoudig tussen verschillende accounts wisselen. Zo kunnen jij en je partner of medebewoner allebei jullie digitale NFN-jaarkaart op hetzelfde toestel tonen. Hier vind je meer informatie en een instructievideo.
Ik kan vanwege een beperking of ziekte geen smartphone bedienen. Wat nu?
Als het door een beperking of ziekte lastig is om de digitale NFN-jaarkaart te gebruiken, kun je altijd contact met ons opnemen via [email protected]. Eventueel vragen wij extra informatie (zoals een medische verklaring) over je situatie. Samen zoeken we naar een passende oplossing die voor jou werkt.
Hoe voeg ik in mijn ledenportaal een papieren NFN-jaarkaart aan mijn lidmaatschap toe?
Wil je naast je digitale jaarkaart tegen een extra vergoeding óók een papieren jaarkaart voor het volgende contributiejaar ontvangen? Selecteer de optie dan in je ledenportaal als volgt:
- Log in op Voel je vrij, jouw persoonlijke NFN-portaal
- Selecteer Mijn gegevens (bovenin beeld op pc of op je telefoon onder de drie streepjes)
- Onder Mijn Profiel zie je Mijn voorkeuren staan
- Klik op Wijzig
- Zet een vinkje voor Ja, ik wil de papieren NFN-jaarkaart 2026 ontvangen
- Bevestig met Opslaan
Heb je dit voor 30 november aangegeven, dan ontvang je de papieren jaarkaart na betaling van je contributie in januari/februari van het volgende contributiejaar. Doe je dit na 30 november, dan ontvang je de papieren jaarkaart pas in het daarop volgende contributiejaar. Zo lang je lid blijft en je deze keuze aan laat staan in je ledenportaal, ontvang je elk jaar automatisch een nieuwe papieren jaarkaart.
Wil je niet een jaar wachten, dan kun je de papieren jaarkaart ook tegen een meerprijs aanschaffen in onze webshop.
NFN-ledenportaal
Hoe log ik in op mijn ledenportaal?
Je logt op jouw ledenportaal in met een combinatie van je lidnummer en een zelfgekozen wachtwoord. Een lidnummer bestaat altijd uit 8 cijfers. Ben je voor 1 oktober 2024 lid geworden, dan begint dit getal met 00. Ben je na 1 oktober 2024 lid geworden, dan begint deze met 10.
Waar vind ik mijn lidnummer?
Jouw lidnummer staat bovenaan de e-mails die je van ons ontvangt. Ben je jouw lidnummer vergeten, dan kun je die ook hier opvragen.
Een lidnummer bestaat altijd uit 8 cijfers. Ben je voor 1 oktober 2024 lid geworden, dan begint dit getal met 00. Ben je na 1 oktober 2024 lid geworden, dan begint deze met 10.
Ik krijg de melding ‘Ongeldige login en wachtwoord combinatie’, wat nu?
Controleer in dit geval of je wel je volledige lidnummer hebt ingevuld. Een lidnummer bestaat altijd uit 8 cijfers.
- Ben je voor 1 oktober 2024 lid geworden? Dan begint dit getal met 00.
- Ben je na 1 oktober 2024 lid geworden? Dan begint deze met 10.
Hoe geef ik een wijziging door?
Ben je verhuisd of heb je een ander e-mailadres? Dit kun je heel eenvoudig zelf aanpassen via je persoonlijke ledenportaal. Log in met je lidnummer en je wachtwoord, en pas daar je gegevens aan. Zo blijft je account altijd up-to-date en ontvang je alle belangrijke informatie op het juiste adres.
Waar vind ik de digitale magazines in mijn ledenportaal?
Onze digitale magazines vind je in de balk bovenin jouw ledenportaal onder de knop ‘Documenten en magazines’, in het mapje ‘Magazines’, waar ze als PDF-bestanden te downloaden zijn. Zo lees je ze ook eenvoudig offline.
Waar vind ik belangrijke documenten in mijn ledenportaal?
Belangrijke documenten vind je terug onder de knop ‘Documenten en magazines’. Het betreft hier bijvoorbeeld de lidmaatschapsvoorwaarden en informatie over het NFN-veiligheidsprotocol.
Hoe kan ik uitloggen uit het ledenportaal?
Op pc:
Rechtsboven in beeld staat de Uitloggen-knop. Druk hierop om direct uit te loggen.
Op smartphone/tablet:
Bovenin beeld staan drie horizontale streepjes. Tik daarop en selecteer onderaan dit menu Uitloggen om uit te loggen.
NFN-app
Hoe vind ik de juiste NFN-app?
Er staan meerdere apps in de appstores met de naam NFN, maar onze officiële app heet NFN Open & Bloot. Zo vind je ons het snelst: Zoek in de appstore op NFN open bloot. Of gebruik direct onderstaande downloadlinks:
Ik weet mijn lidnummer/wachtwoord niet meer, hoe log ik in?
Ben je je lidnummer of wachtwoord kwijt? Geen probleem! Volg deze stappen:
- Kies in het inlogscherm van Voel je vrij voor ‘Lidnummer of registratienummer vergeten?’ of ‘Wachtwoord vergeten?’.
- Vul de gevraagde gegevens in.
- Je ontvangt op het bij ons bekende e-mailadres een bericht met instructies.
In de NFN-app kun je hiervoor ook de opties ‘Login aanvragen’ of ‘Wachtwoord vergeten’ gebruiken.
Als ik uitlog en opnieuw inlog, moet ik mijn partner/medebewoner opnieuw toevoegen. Klopt dat?
Ja, om veiligheidsredenen moet je jouw partner of medebewoner opnieuw toevoegen als je uitlogt uit de NFN-app. Wil je het jezelf makkelijker maken? Blijf dan ingelogd. Zo heb je altijd snel toegang tot jullie digitale NFN-jaarkaarten én kun je direct profiteren van alle andere voordelen van het NFN-lidmaatschap.
Werkt de digitale NFN-jaarkaart ook offline?
Jazeker. Handig voor op vakantie of op plekken met slecht bereik: je kunt je digitale NFN-jaarkaart ook zonder internet laten zien. Goed om te weten:
- Zorg dat je de nieuwste versie van de NFN-app hebt.
- Laad je NFN-jaarkaart eerst in terwijl je nog internet hebt, bijvoorbeeld thuis.
Daarna blijft je kaart 72 uur beschikbaar in de app, zodat je ‘m ook offline kunt gebruiken. Zo heb je altijd je kaart bij de hand.
Misschien denk je: voor de zekerheid maak ik wel een screenshot van de digitale jaarkaart. Echter is zo’n screenshot géén geldige jaarkaart. Daarom hebben wij de lopende seconden ingevoerd. Dit communiceren wij ook zo richting blootlocaties, en heeft ermee te maken dat de jaarkaart een belangrijk middel is om ons Veiligheidsprotocol uit te kunnen voeren.
Wij kunnen een digitale NFN- jaarkaart op afstand uitschakelen als blijkt dat iemands lidmaatschap om veiligheidsredenen wordt ontnomen, bijvoorbeeld. Een screenshot is als zodanig herkenbaar omdat deze het bewegende onderdeel van de tijdsaanduiding op de kaart niet bevat.
Wanneer zie ik de NFN-jaarkaart voor het komende jaar in de app?
Jouw digitale NFN-jaarkaart wordt elk jaar op 1 januari automatisch vernieuwd voor het nieuwe lidmaatschapsjaar, zolang je contributie is betaald. Tot die datum blijft de jaarkaart van het huidige jaar zichtbaar.
Waar kan ik de digitale magazines in de app lezen?
- Open de NFN-app en ga naar ‘Meer’ → ‘Documenten en magazines’ → ‘Magazines’. Let op: niet alle magazines verschijnen digitaal; de meeste nummers ontvang je per post.
- iOS: de digitale magazines openen direct in de app.
- Android: het magazine wordt als .pdf-bestand gedownload, om te lezen in een app naar keuze.
- Je vindt de magazines ook in jouw ledenportaal, onder het kopje ‘Documenten en magazines’ → ‘Magazines’.
Wat zijn de systeemeisen van de NFN-app?
Om de NFN-app te gebruiken, heb je minimaal iOS 15 of Android 5 nodig. Omdat de app regelmatig wordt bijgewerkt, kan het zijn dat oudere besturingssystemen sommige functies niet volledig ondersteunen of dat er af en toe een foutje optreedt. Dat heeft te maken met de standaarden van Apple en Google en ligt buiten onze macht. Het is wel iets waar de ontwikkelaars van onze app zoveel mogelijk rekening proberen te houden. Kom je problemen tegen? Laat het ons weten via [email protected] en we helpen je graag verder.
Over naaktrecreatie
Waarom recreëren mensen graag bloot?
Hoewel iedere naaktrecreant hier zijn eigen invulling aan geeft, is de belangrijkste reden eigenlijk altijd het gevoel van vrijheid wat ze ervaren. Bloot recreëren voelt ontspannen en bevrijdend. Het helpt je los te komen van de hectiek van alledag, offline te zijn en helemaal tot jezelf te komen.
In een omgeving waar iedereen bloot is, groeit vaak vanzelf het respect voor elkaar en leer je jouw eigen lichaam beter accepteren. Omdat je ziet dat ieder lijf verschillend is en dat de perfecte plaatjes van internet een vertekend beeld geven van de realiteit. Bloot zonnen heeft voor velen ook een praktisch voordeel: geen natte of strakke badkleding!
Mag je zomaar overal bloot recreëren?
In Nederland mag je – mede door toedoen van NFN Open & Bloot – sinds 1986 zowel naakt recreëren op plekken die daarvoor geschikt zijn als op plekken die daarvoor speciaal zijn aangewezen door gemeentes of gebiedsbeheerders. Je kan pas een boete krijgen wanneer een locatie niet geschikt blijkt en dat is iets wat uiteindelijk een rechter kan bepalen (als het zover komt). Gelukkig zijn er genoeg mooie plekjes om lekker bloot te genieten van zon, water en natuur. Kijk bijvoorbeeld eens op BlootKompas!, de locatievinder van NFN. Topless zonnen valt niet onder naaktrecreatie. Zonder topje van de zon genieten mag op elk strand waar je ook mét badkleding mag zonnen, net zoals mannen hier vaak hun shirt uittrekken. Voor de Nederlandse wet zijn mannen en vrouwen gelijk!
Wat is het verschil tussen naturisme, naaktrecreatie en nudisme?
Iedereen heeft zijn eigen interpretaties, opvattingen en ook (voor)oordelen bij de termen ‘naturisme’ en ‘nudisme’. Daarom gebruikt NFN liever het woord ‘naaktrecreant’ om iedereen te omschrijven die (op wat voor manier dan ook) graag bloot ontspant. Wij benadrukken liever de overeenkomsten (namelijk het heerlijke vrije gevoel) dan eventuele verschillen, met respect voor elkaars keuzes.
Hoe ga je ermee om als het koud wordt, moet je altijd bloot zijn?
Je bepaalt helemaal zelf wat voor jou comfortabel is. Heb je het koud of is het voor een bepaalde activiteit fijner om iets aan te trekken? Doe dat gewoon! Iedereen heeft hierin eigen grenzen, dus luister vooral naar je eigen lichaam. Op de meeste naaktrecreatielocaties is de enige vaste regel dat je bloot bent in het zwembad. Voor de rest geldt: doe wat voor jou prettig voelt en geniet!
Kan ik op alle blootlocaties zomaar terecht?
De bij NFN aangesloten naturistenverenigingen, –campings en -vakantielocaties kunnen vragen om een NFN-jaarkaart, die je ontvangt als je NFN-lid bent of lid met bij een bij NFN aangesloten vereniging.
Geen lid van NFN? Dan kun je sowieso terecht op alle Nederlandse naaktstranden. En tijdens de Landelijke Open Dag Naaktrecreatie, die ieder jaar in juni door NFN en de bij NFN aangesloten verenigingen wordt georganiseerd, kun je ook zonder lidmaatschap kennis komen maken. Op deze dag openen de meeste verenigingen hun terreinen speciaal voor geïnteresseerden. Daarnaast kun je ook gebruik maken van het kennismakingsticket dat wij in samenwerking met de bij NFN aangesloten verenigingen aanbieden.
Naturistenverenigingen
Ik ben lid van een naturistenvereniging en ik wil de magazines van NFN ontvangen. Hoe werkt dat?
De NFN-magazines zijn een onderdeel van het NFN-lidmaatschap en worden alleen verstrekt aan NFN-leden. Een NFN-lidmaatschap zit niet bij jouw verenigingslidmaatschap in. Lees er hier meer over.
Wil je de magazines lezen én ons werk voor naaktrecreatie in Nederland ondersteunen? Dan kun je eenvoudig direct lid worden van NFN Open & Bloot en genieten van alle voordelen van het lidmaatschap. Magazines zijn ook los na te bestellen in onze webshop.
Wat is het verschil tussen een NFN-jaarkaart voor verenigingsleden en NFN-leden?
Zowel NFN-leden als leden van aangesloten naturistenverenigingen ontvangen een NFN-jaarkaart. Dit is geen lidmaatschapsbewijs, maar een belangrijk middel voor de uitvoering van het NFN-veiligheidsprotocol. Als verenigingslid ben je met je NFN-jaarkaart ook welkom op evenementen en activiteiten van NFN.
Het verschil zit in de jaarkaart zit hem in het recht op ledenvoordeel. NFN mag ledenvoordeel alleen aanbieden aan mensen die rechtstreeks lid zijn van NFN.:
- NFN-leden profiteren van kortingen bij sauna’s, campings en meer. Dit is zichtbaar op de NFN- jaarkaart dankzij een kleurrijk blok met het woord ‘ledenvoordeel’. De digitale NFN-jaarkaart is paars.
- De NFN-jaarkaart voor verenigingsleden is vergelijkbaar, maar zonder het ledenvoordeel-blok. De digitale NFN-jaarkaart voor leden die lid zijn van een bij NFN aangesloten vereniging is groen.
Verder zitten er geen verschillen tussen beide NFN-jaarkaarten. Meer informatie over verenigingen en NFN? Kijk dan op deze pagina.
Ik ben lid van een naturistenvereniging. Hoe activeer ik het NFN-Ledenportaal?
Als verenigingslid heb je alleen toegang tot het NFN-ledenportaal als jouw vereniging hiervoor heeft gekozen. Dit verschilt per vereniging en kun je het beste navragen bij het bestuur. Zo activeer je als verenigingslid je portaal indien jouw vereniging hiervoor heeft gekozen:
- Ga naar nfn.nl/voeljevrij.
- Klik op ‘Wachtwoord vergeten’.
- Vul je NFN-registratienummer in en verstuur.
- Je ontvangt een e-mail om een nieuw wachtwoord aan te maken.
- Geen e-mail ontvangen? Controleer bij je vereniging of je juiste e-mailadres bij NFN geregistreerd staat.
- Stel een nieuw wachtwoord in en log daarna in met je NFN-registratienummer en wachtwoord.
Digitale jaarkaart
Wil je je digitale NFN-jaarkaart bekijken? Download de NFN Open & Bloot-app:
- App Store (iOS)
- Google Play (Android)
Log in met je NFN-registratienummer en het wachtwoord dat je hebt aangemaakt via nfn.nl/voeljevrij.
Ik ben lid van NFN en ik ben ook lid geworden van een naturistenvereniging. Wat gebeurt er nu?
Je kunt tegelijk lid zijn van NFN Open & Bloot én van een naturistenvereniging. Dit zijn twee aparte lidmaatschappen bij verschillende organisaties. Er is geen sprake van een dubbel lidmaatschap en je hoeft dus niet het NFN-lidmaatschap op te zeggen als je lid bent of wordt van een naturistenvereniging
Het doel van NFN is anders dan dat van je vereniging. NFN behartigt de belangen van naaktrecreanten in Nederland en zorgt ervoor dat naaktrecreatie ook in de toekomst veilig en toegankelijk blijft. Dit doet NFN bijvoorbeeld door:
- …in gesprek te gaan met gemeentes en recreatieschappen voor het behoud en uitbreiding van plekken om bloot te recreëren
- …de maatschappelijke acceptatie van naaktrecreatie te bevorderen
- …kennis en informatie te delen
Door lid te zijn van NFN steun je ons als belangenorganisatie.
Je naturistenvereniging richt zich vooral op samen recreëren op hun mooie terrein, en je betaalt lidmaatschapsgeld aan de vereniging om daarvan gebruik te maken.
Ik ben lid geworden van een vereniging en wil het rechtstreekse lidmaatschap opzeggen, kan mijn vereniging dit voor mij doen?
Nee, dat kan niet. Het NFN-lidmaatschap is een persoonlijke overeenkomst tussen jou en NFN, en kan daarom alleen door jou zelf worden opgezegd.
Niet gevonden wat je zocht?
Wij zijn geopend van maandag t/m donderdag van 9.00 tot 16.30 uur en het beste te bereiken via [email protected]
Wij zijn telefonisch bereikbaar maandag t/m donderdag van 9.30 tot 13.00 uur op +31 (0)33 253 3050