Een eeuw naaktrecreatie
Van ‘godslasterlijke naaktlooperij’ tot ‘geaccepteerde naaktrecreatie’. In de afgelopen eeuw keken Nederlanders op heel verschillende manieren tegen ontspannen zonder kleren aan. Een duik in de geschiedenis, van 1900 tot nu.
Alleen al in de afgelopen honderd jaar ontwikkelde de blote levensstijl zich van godslasterlijk in de jaren twintig, tot alledaags in de jaren zeventig en weer terug naar twijfelachtige acceptatie in de jaren negentig.
Krantenberichten uit de vorige eeuw leren ons hoe de buitenwacht tegen blootrecreatie aan keek en hoe de terminologie mee veranderde, van het enigszins denigrerende ‘nuditeiten’ en ‘naaktlooperij’ in de jaren 30 tot het neutralere ‘naturisme’ en later ‘naaktrecreatie’.
De geciteerde bronnen op deze pagina zijn afkomstig uit krantenartikelen die gevonden zijn met behulp van Delpher, een zoekmachine voor o.a. historische Nederlandse kranten.
Van FKK naar VLK
Rond 1900 krijgt in Duitsland de Frei Körper Kultur (FKK) veel aanhang. De beoefenaars sporten, zwemmen en zonnen bloot. Zonder schaamte voor hun naakte lichaam. De levensstijl is goed voor het lichaam én de geest, vindt men. Dat waait over naar Nederland, waar een vereniging in Soest de naam letterlijk overneemt.
Eind 1928 duikt in het katholieke dagblad De Tijd een eerste ingezonden brief van de ‘Vrije Lichaams Kultuurbeweging’ (VLK) op. Daarin distantieert ‘Algemeen Leider’ F. van Till zich van de eerder in De Tijd gepubliceerde term ‘naaktlopers’. Voor de VLK is deze term voorbehouden aan ‘half of geheel ontkleedden uit onzuivere motieven, zoals dat in de mode, theater, film en sport voorkomt’. De VLK verwerpt dus elke associatie met sensualiteit en seksualiteit.
Op haar beurt beticht De Tijd de naaktlopers van propaganda voor onzedelijke en verderfelijke activiteiten. En dat de VLK katholieke leden beweert te hebben? Ondenkbaar, volgens De Tijd. Hierover ‘mogen de propagandisten der naaktkultuur liever zwijgen, indien zij zich niet de vervloekingen van onze Kerkvaders en Heiligen op de hals willen halen (…)’. Maar ach, een vereniging waarvan maar een enkeling van ‘het schaamwaardig zaakje aanhangers’ met naam en toenaam naar buiten durft te treden, kun je toch niet serieus nemen, zo stelt de krant.
De VLK wil de bezwaren tegen naaktrecreatie ontzenuwen en verspreidt in 1929 een open brief waarin zij stelt dat de blote levensstijl goed is voor de jeugd. De Tijd heeft ook een exemplaar ontvangen en waarschuwt haar lezers: ‘Ouders en voogden, die deze onbeschaamde circulaire ontvangen, doen het beste haar ten vure te doemen’, teneinde het zedenbederf van de jeugd tegen te gaan. In die tijd van verzuiling bepaalde de religie (protestant of katholiek) grotendeels onze normen en waarden.
Ondanks haar zeer beperkte aanhang, schuwde de VLK de media dus niet. Ze maakte zelfs publiciteit om haar zaak te bepleiten. Een soort NFN Open & Bloot avant la lettre dus!
(rechts: naaktrecreatie in de jaren ’50, bron: Wikimedia Commons)
Vrijere moraal
Als NFN in 1961 wordt opgericht is het vergroten van maatschappelijke acceptatie nog geen hoofdtaak. Na de Tweede Wereldoorlog bloeit naturisme op, vooral in verenigingsverband, en daar is NFN (toen nog Nederlandse Federatie van Naturistenverenigingen) het overkoepelend orgaan van.
Ondertussen sijpelt er meer bloot de media in, ziet een ‘huismoeder’ uit Harlingen. Ze schrijft een brief die op 26 september 1967 in Leeuwarder Courant verschijnt. Op televisie, in damesbladen, en zelfs Het Nederlands Zuivel bureau adverteert nu met een afbeelding van een vrouw wiens ‘schaamte haast onbedekt’ is. Ze snapt dat bloot verkoopt en dat ‘moderne mensen’ dit leuk vinden, maar zij vraagt zich vertwijfeld af: ‘Maar wat denken de zuivelarbeiders in onze boterfabrieken van deze reclame?’.
De moraal wordt tijdens de Summer of love vrijer en dus is de tijd rijp voor de discussie over het wel of niet aanwijzen van een naaktstrand. Mede dankzij inspanningen van NFN is het eerste officiële naaktstrand in Callantsoog in 1973 een feit.
Maar de belangenbehartiger voor naaktrecreatie benadert in deze periode nauwelijks actief de media, zoals de VLK deed. Wel werkt NFN op verzoek mee aan artikelen of reportages. Of, zoals in 1970, aan een studiedag over naturisme in Groningen, georganiseerd door de NVSH (Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming), waar later de Rutgers Stichting uit voortkomt. Daar wordt uitgesproken dat naaktrecreanten angstig zijn om naar
buiten te treden vanwege de heersende opvatting dat het blote lichaam verweven is met ‘zondige’ seks.
Harmien uit het Friese Donkerbroek durft wél naar buiten te treden. In haar ingezonden brief in de Leeuwarder Courant in 1971 legt ze uit dat naturisten naakt zwemmen, zonnebaden en sporten op plekken waar dit ‘gepast’ is. Bloot is volgens haar niet prikkelend. Hotpants en korte rokjes wel. Ze vergelijkt de huidige tijd met de Victoriaanse tijd, waarin volgens haar restaurants ‘kippenpoten in papieren broekjes’ serveerden vanwege de zedelijkheid.
Naturist, naaktloper, naaktrecreant…
Een sprong in de tijd. In het artikel ‘De ene blootloper is de andere niet’ van De Telegraaf (1991) signaleert NFN een nieuwe trend: naast de ‘ware naturisten’ zijn er steeds meer ‘naaktrecreanten’.
De eerste groep is actief betrokken bij een naturistenvereniging en extra geïnteresseerd in het milieu. De tweede groep komt ‘uit nieuwsgierigheid’ een mooi en goed onderhouden terrein bezoeken. Hoewel een groot deel van de achterban spreekt over ‘verloedering van het naturisme’, doet NFN dit niet. NFN communiceert nu open over de blootterreinen en door een grote portretfoto bij het artikel krijgt de belangenbehartiger van blootrecreatie nu ook een gezicht naar buiten.
In het artikel in De Telegraaf uit 1991 kan NFN niet helemaal verbloemen een voorkeur te hebben voor de naturisten van het eerste uur. En daarvoor wilden de VLK ab-so-luut geen ‘naaktloper’ genoemd worden.
(links: screenshot uit reportage ‘Uit de kleren’, 1993)
Even tussendoor: in de huidige tijd denkt NFN Open & Bloot niet langer in hokjes. NFN is er voor iedereen die graag bloot ontspant, of je jezelf nu naaktrecreant, naturist of naaktloper noemt of voelt. Of er helemaal geen naam aan geeft. NFN focust niet op de verschillen, maar op de verbindende factor die iedereen ervaart als de kleren uit zijn, namelijk het ultieme gevoel van vrijheid. Daarnaast ligt de focus op dat iedereen een eigen keuze mag maken en dat anderen dit respecteren.
Terug naar de jaren ’90. Een volgende positieve ontwikkeling voor naaktrecreatie is de documentaire Uit de kleren van de RVU uit 1993. Leden van vereniging De Amsterdamse Lichtbond vertellen op hun terrein aan de Vinkeveense Plassen onbevangen over hun hobby en vrijetijdsbeleving. En een strandpaviljoenhouder op Zandvoort ziet, net als NFN, twee type bezoekers: de ‘wereldverbeteraars van de jaren zeventig’ en het nieuwe type, dat bloot wil gaan zonder verdere verplichtingen.
Maatschappelijke acceptatie
In de 21ste eeuw bericht met name de geschreven pers regelmatig en vaak op neutrale toon over naaktrecreatie. Desondanks ervaren veel naaktrecreanten een taboe, dat hen ervan weerhoudt om met familie of collega’s over hun vrijetijdsbeleving te praten. Dat zou te maken hebben met onwetendheid over naaktrecreatie en vooroordelen.
Om dat taboe te doorbeken voert NFN Open & Bloot tegenwoordig een actief mediabeleid om de zichtbaarheid en maatschappelijke acceptatie van naaktrecreatie te vergroten. Zo maakt de belangenorganisatie sinds 2017 BlootGewoon!, een laagdrempelig publiekstijdschrift over vrijheid, ontspannen en lekker in je vel zitten, dat in menig tijdschriftenwinkel in de schappen ligt.
Verder doet NFN o.a. mee aan reportages van JINEK, Radio I, Omroep Flevoland, VROUW, het AD en vele andere mediakanalen. De persberichten van NFN over de eigen activiteiten als de Nationale Toplessdag en de Open Dag Naaktrecreatie worden goed opgepikt door landelijke en regionale media. Hier vind je een overzicht van recente media-optredens van NFN.
Sinds 2021 maakt NFN iedere zomer actief promotie voor alle verschillende vormen van naaktrecreatie met de multimediale bewustwordingscampagne ‘Voel je vrij, geef je bloot’, met onder meer commercials op radio en tv. Hiervoor maakt NFN ook de podcastserie BlootGewoon!, waarin gesprekken worden gevoerd met heel diverse mensen over blootgewone onderwerpen. De afleveringen zijn inmiddels al meer dan 100.000 keer beluisterd!
Toekomst van naaktrecreatie
Geleidelijk aan verandert in de vorige eeuw het beeld over naaktrecreatie. Ook het medialandschap verandert. Sociale media doen hun intrede en er komt meer nadruk op video en livestreams te liggen. Hierin is duidelijk te zien dat het (vrouwen)lichaam steeds meer geseksualiseerd wordt. Ook zie je hier de ‘echte’ lichamen nauwelijks meer terug, zeker sinds de intrede van door AI-gegenereerde/gemanipuleerde beelden.
Waar de toon in de geschreven media steeds neutraler is geworden, brengen blootprogramma’s op de tv, zoals het datingprogramma Adam en Eva en Gewoon. Bloot. – een jeugdprogramma bij de NTR waarin kinderen naakte volwassenen vragen kunnen stellen over hun lichaam – nog steeds hevige discussies teweeg.
Bovenstaande ontwikkelingen brengen nieuwe uitdagingen met zich mee om het lichaam te zien als iets natuurlijks, wat iedereen heeft en mooi van zichzelf is, waar je trots op mag zijn en waarin je je fijn mag voelen. Zonder de druk om aan een ideaalbeeld te voldoen.
NFN houdt een vinger aan de pols en blijft zich inzetten voor het verbeteren van de maatschappelijke acceptatie van naaktrecreatie en het behoud en de uitbreiding van locaties waar je veilig en prettig bloot kunt recreëren, nu én in de toekomst!